Persbericht KVBM: tarweoogst 2021

De Koninklijke Vereniging van Belgische Maalders (KVBM) observeert publieke meldingen van stijging van tarweprijzen. De verklaring ligt in een unieke combinatie van verschillende omstandigheden.

De Voedselorganisatie (FAO) verklaart de stijging van tarweprijzen door een verslechtering van de productievooruitzichten bij verscheidene belangrijke producenten van tarwe zoals Frankijk of de Russische Federatie.

Verder zijn er de extreme weersomstandigheden deze zomer waarbij de oogst van tarwe verspreid werd doorheen juli en augustus. De slechte oogst is te vergelijken met de zomer van 2016.

Het is belangrijk dat de wettelijk verplichtingen omtrent voedselveiligheid en kwaliteit voor bloem bestemd voor bakwaren steeds gegarandeerd kunnen worden. Omwille van de slechte oogst schat men dat er in sommige Belgische provincies zoals Namen of Luik geen tarwe die aan de vereisten van baktarwe kan voldoen.

Het is dus moeilijk om aan kwaliteitsvolle tarwe te geraken dicht bij ons. Ook in Noord-Frankrijk en Duitsland observeert KVBM geen kwaliteitsvolle oogst zoals de voorgaande jaren.

Sinds augustus 2020 zijn de officiële tarweprijzen ongeveer 30% gestegen (zie grafiek EU Commissie in bijlage). Verder zien de molens ook andere uitgavenposten stijgen zoals verpakking en logistiek in lijn met andere berichtgevingen.

Het volledige persbericht is hier beschikbaar